Predávajúci zodpovedá za to, že tovar má požadovanú kvalitu, mieru alebo hmotnosť, musí byť bez vád a musí zodpovedať technickým normám. Predávajúci zodpovedá aj za vady, o ktorých nevedel pri predaji, ktoré sa prejavia až pri používaní tovaru a sú v záručnej lehote. Ak má tovar vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný na ne kupujúceho upozorniť. Pokiaľ je potrebné pri užívaní tovaru postupovať podľa návodu, predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu návod na používanie v slovenskom jazyku, podľa ktorého kupujúci postupuje.
{phocadownload view=file|id=6}
Občiansky zákonník stanovuje minimálnu záručnú dobu na:
Predávajúci zodpovedá len za vady, ktoré sa ukážu pri preberaní tovaru kupujúcim s výnimkou tých, ktoré vznikli použitím alebo opotrebením. Za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí použitého tovaru, predávajúci nezodpovedá.
Záručná doba začína plynúť od prevzatia tovaru kupujúcim. Záruka sa nevzťahuje na vadu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena tovaru. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia nového tovaru. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. V rámci záručnej doby má kupujúci právo na uplatnenie reklamácie vád, ktoré nevznikli jeho zavinením. O opodstatnenosti rozhoduje predávajúci. Reklamovať možno vady výrobného charakteru alebo vady vzniknuté poškodením pri preprave či skladovaním a to v rámci záručnej doby. Po uplynutí záručnej lehoty právo na reklamáciu zanikne. Kupujúci má právo, aby bola jeho reklamácia vybavená najneskôr do 30 dní. V prípade, že predávajúci túto zákonnú lehotu nedodrží, má spotrebiteľ právo rozhodnúť sa, či bude požadovať výmenu tovaru alebo odstúpenie od zmluvy. Ak do pol roka nájde kupujúci na tovare vadu a v tom období ju aj reklamuje, platí pravidlo, že ide o vadu zjavnú už v deň prevzatia tovaru. A to aj napriek tomu, že táto vada v skutočnosti pri kupovaní tovaru nebola zjavná. Po uplynutí šesťmesačnej lehoty musí dokázať kupujúci, že chybu na tovare nespôsobil on sám. To znamená, že ak mu predávajúci reklamáciu neuzná, môže poslať tovar na odborný posudok do autorizovanej skúšobne. Poplatok za posudok je v priemere 50,- €. Ak odborný posudok dosvedčí, že vada na tovare bola spôsobená nekvalitným materiálom, alebo výrobnou vadou, reklamáciu predajca uzná. Zároveň kupujúcemu vráti peniaze za posudok. Práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady predaného tovaru závisia od druhu a povahy vady
Pri odstrániteľnej vade má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. O spôsobe odstránenia rozhoduje predávajúci. Ak vec ešte nebola použitá, môže kupujúci namiesto opravy žiadať výmenu tovaru. To isté sa týka aj súčasti tovaru. V prípade, že má tovar súčasne tri rôzne odstrániteľné vady, pričom každá z nich bráni v riadnom užívaní, má spotrebiteľ právo rozhodnúť sa, či uplatní právo na výmenu tovaru alebo odstúpenia od zmluvy. To isté právo má aj vtedy, ak sa rovnaká vada, aká bola najmenej dvakrát v záručnej dobe opravovaná, vyskytne tretíkrát.
Pri reklamovaní neodstrániteľných vád má kupujúci právo na:
- Výmenu tovaru
- Odstúpenie od zmluvy
- Primeranú zľavu z ceny tovaru
Právo na výmenu alebo odstúpenie od zmluvy má kupujúci iba vtedy, ak nemôže pre neodstrániteľnú vadu tovar riadne používať. Závisí od neho, či si uplatní právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy. No ak sa pre jednu z týchto možností rozhodne, nemôže svoju voľbu meniť. Iba vtedy ak sa výmena tovaru stane nemožnou. Napríklad preto, lebo predávajúci už tento tovar nedodáva. Ak kupujúci reklamuje tovar, ktorý má neodstrániteľnú vadu, ale napriek tomu ho môže používať ako tovar bez vád, má právo si naň uplatňovať iba zľavu.